“Pitää tehdä konkreettisia tekoja, jotka näkyy ja tuntuu.”

Joensuun kaupungista löytyy kaksi tyylikästä, Sokos Hotel-ketjuun kuuluvaa hotellia. Hotel Vaakuna sijaitsee aivan keskustan sykkeessä, kun puolestaan Hotel Kimmel on kauniina välkehtivän Pielisjoen rannalla. Hotellit ovat osa PKO:ta eli Pohjois-Karjalan Osuuskauppaa, joka on S-ryhmään kuuluva alueosuuskauppa.

Kimmelille ja Vaakunalle on molemmille myönnetty Sustainable Travel Finland-merkki, jonka saa, kun täyttää Visit Finlandin luoman kestävän kehityksen kriteeristön. Merkki huomioi niin hotellin ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen kuin kulttuurisen kestävyyden. Lisäksi kumpainenkin hotelli on ollut vuodesta 2018 lähtien myös Green Key-sertifikaatin haltija.

Kimmel koki mittavan uudistuksen ja se avattiin täysin uudistettuna syksyllä 2021. Uudistuksessa huomioitiin vastuullisuus monella eri tavalla, kuten mm. materiaalivalinnoissa ja työllistämällä paikallisia urakoitsijoita. Pienissäkin yksityiskohdissa käytiin läpi, voidaanko uuden hankkimisen sijaan toimia kiertotalouden periaatteiden mukaisesti. Karjalaisen kulttuurin kädenjälki näkyy esimerkiksi hotellin vieraanvaraisuudessa, koristeluissa ja ruokatarjoiluissa.

Sokos hotel Kimmel on vastuullinen kaupunkihotelli Joensuussa

Ei mikään vaihtoehto

Lisääntyvän ympäristötietoisuuden ja uusien sertifikaattien myötä vastuullisuuden merkitys on vain kasvanut matkailualalla. Kimmel ja Vaakuna nojaavat omassa vastuullisuustyössään vahvasti PKO:n strategiaan ja arvoihin, kuten hiilineutraliuuteen pyrkimiseen ja uusiutuvan energian suosimiseen. Vastuullisuus alkaa kuitenkin olla jo niin itsestäänselvyys, ettei sitä aina osata asiakkaiden toimesta edes erikseen huomioida tai kommentoida.

– Eihän ympäristöystävällisyys tai muu vastaava ole enää nykyään mikään kilpailuetu, vaan ihan koko toiminnan edellytys. Vieraamme ovat erittäin ympäristötietoisia, ja heidän odotusarvona onkin, että toimimme antamamme asiakaslupauksen mukaisesti. Siksi vastuullinen toiminta on meille erittäin olennaista, kun rakennamme positiivista yritysmielikuvaa. Pitää tehdä konkreettisia tekoja, jotka näkyy ja tuntuu, painottaa Kimmelin hotellinjohtaja Kaija-Riitta Uusitalo.

– Jokainen päivä koostuu sadoista pienistä ja hieman suuremmistakin arjen teoista. Meiltä löytyy led- lamput pesuhuoneista, siivoamme huoneet kesken vierailun vain asiakkaan niin toivoessa, pyydämme käyttämään samaa pyyhettä useamman päivän, vieraat voivat itse lajitella biojätteensä huoneistaan löytyviin roskakoreihin, aamiaiselta ja lounaalta ylijäävä ruoka laitetaan myyntiin reilulla alennuksella – tässä nyt jotain mainitakseni. Paljon teemme myös sellaista, mikä ei suoraan näy asiakkaiden suuntaan. Esimerkiksi kun uudistimme Kimmeliä, mietti meidän kiinteistöpäällikkö hurjan paljon sitä, kuinka voisimme jopa kiinteistöautomatiikan kautta huomioida entistä paremmin ympäristöä, Kaija-Riitta paljastaa.

Tarjoilija sokos hotel Kimmelissä Joensuussa kattamassa pöytää

Esimerkillä on väliä

Kimmelissä on huomattu, että vastuullisuutta ja ympäristöystävällisyyttä on tärkeää painottaa uusille työntekijöille heti alkuperehdytyksestä saakka. Mitä paremmin henkilökuntaa perehdytetään, sitä enemmän he sitoutuvat yhteisiin arvoihin – tämän merkitystä ei voi liikaa korostaa. Ei riitä, että kerrotaan mitä pitää tehdä. On myös vastattava kysymykseen miksi. Samalla on tärkeää tuoda esille jokaisen roolin merkitystä osana isompaa kokonaisuutta. Kun näitä asioita on käyty perehdytyksessä läpi, jatketaan niistä viestimistä muun muassa henkilöstöinfoissa. Samalla kysytään, onko asioita, joita voisi tehdä entistä paremmin.

– Sitä pyrin aina jokaiselle työntekijälle kommunikoimaan, että “teit mitä työtä tahansa, on työlläsi merkitystä kokonaisuuden onnistumisen kannalta.” Ilman kaikkien panosta koko homma kaatuisi nopeasti. Meidän päälliköiden vastuulla onkin, että jokainen on sisäistänyt oman paikkansa palveluketjussa ja osaa hoitaa työnsä viimeisen päälle. On johdettava ja näytettävä esimerkkiä. Ei pelkästään puheissa vaan ennen kaikkea siellä teoissa. Päälliköt tekevät päivittäistä työtä osana muuta henkilökuntaa, laittavat samalla tavalla kätensä saveen.

– Kaiken kiireen keskellä on välillä ihan vain pysähdyttävä arvioimaan omaa tekemistä ja kysymään, toimimmeko yhä arvojemme mukaisesti. Näitä asioita ei vain voi pitää itsestäänselvyytenä, vaan ne on pidettävä agendalla vaikkapa oman osaston palavereissa. Onneksi rutiinien ja kokemuksen myötä vastuullisuuden edistämisestä alkaa tulla automaattisempaa ilman, että tarvitsee sen kummempia miettiä, Kaija-Riitta kertoo.

Joensuun Sokos Hotellien johtaja Kaija-Riitta Uusitalo Kimmelin kattoterassilla

Arvojen mukaisesti

Yksi vastuullisen ajattelutavan hyödyistä on myös, että se itse asiassa selkeyttää yrityksen toimintaa. Moni työntekijä kokee vastuullisen arvopohjan tuovan heille turvaa ja ohjeita yhteiseen tekemiseen, toimivan eräänlaisena muistisääntöä. On helpottavaa, kun ei tarvitse erikseen miettiä tai arvailla, miten tulee toimia, vaan se on kaikille selvää. Tämä myös vahvistaa sitä ilmapiiriä, että hommia tehdään aidosti yhdessä, kohti samaa päämäärää.

– Tasa-arvoisuus ja oikeudenmukaisuus ovat koko PKO:n eettisissä arvoissa hyvinkin vahvasti läsnä. Ja siitä olen iloinnut, etteivät ne ole jääneet vain sanahelinäksi, vaan me ihan oikeasti panostetaan niihin. Kun esimerkiksi mittaamme henkilökunnan hyvinvointia, nousee sieltä kirkkaasti se kokemus, että tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta on onnistuttu tehokkaasti edistämään. Tämä näkyy asiakkaiden suuntaan konkreettisesti esimerkiksi siten, että meillä on monia eri kansallisuuksia töissä, kuvailee Kaija-Riitta.

– Meidän henkilökunnassa on nyt pyörinyt sellainen juttu, että porukka lataa appin kännykkään, jolla voi seurata kesän aikana pyöräiltyjä kilometrejä. Näin voimme selvittää, kuka on eniten käyttänyt aikaa omaan hyvinvointiinsa. Tarkoitus on aktivoida ihmisiä liikkumaan pienen kisailun keinoin. Ja mitä itse tiedän, on moni lähtenyt mukaan. Tämä tuo mielestäni hyvin esille sitä, ettei me ainoastaan ympäristön ja asiakkaiden takia toimita vastuullisesti, vaan yksi syy on ehdottomasti myös meidän henkilökunta. Nämä kolme ovat yhdessä se syy, miksi näemme joka päivä vaivaa tehdäksemme omalta osaltamme maailmasta edes hieman paremman paikan, Kaija-Riitta päättää.

– Original Sokos Hotel Kimmelillä ja Vaakunalla on Green Key -sertifikaatit sekä Sustainable Travel Finland -merkit.

– Kimmel koki mittavan uudistuksen, jossa huomioitiin vastuullisuus monella eri tavalla, kuten mm. materiaalivalinnoissa ja työllistämällä paikallisia urakoitsijoita.

– Kimmel ja Vaakuna nojaavat omassa vastuullisuustyössään PKO:n strategiaan ja arvoihin.

Lue lisää PKO:n vastuullisuusteoista