Luostarivaellus Valamo – Lintula

Pyhiinvaellus
GPX

Kuvaus

Luostarivaellus yhdistää Suomen ainoat ortodoksiluostarit: Valamon munkkiluostarin ja Lintulan nunnaluostarin. Reitti on 20 km mittainen yhteen suuntaan. Reitiltä löytyy monipuolisesti kapeita polkuja ja välissä on sopivasti siirtymätaipaleita hiekkateitä pitkin.

Jokakesäinen ristisaattokulkue vaeltaa Luostarivaelluksen reittiä pitkin Valamosta Lintulaan.

Pohjois-Karjalassa, Heinävedellä kulkevalla Luostarivaelluksella kokee mainion koosteen itäsuomalaisia maastoja. Kapeiden polkujen lisäksi kuljetaan niin pitkospuilla kuin hiekkateilläkin.

Valamon luostarin portilta lähdettäessä on syytä etsiä reitin siniset merkinnät. Portilta lähtee myös lyhempi Rukouspolku, jonka oranssit merkit kulkevat osin yhtenäisesti ja osin risteävät luostarivaelluksen kanssa. Jos haluaa alkuun kilometrin lisää kapeaa polkua, niin voi kulkea oranssilla merkattua reittiä pitkin ensimmäiset kaksi kilometriä, jonka jälkeen jatkaa sinistä reittiä pitkin.

Kokonaisuudessaan Luostarivaellus on suhteellisen selkeästi merkattu reitti. Sinisiä reittimerkkejä tukevat harmaantuneet puuviitat. GPX-tiedosto, maastokartta tai reittikartta on kuitenkin suositeltavaa olla mukana, mikäli jokin viitta jää huomaamatta.

Alkumetreillä ylitetään Juurikkasalmi, jonka kupeessa on pieni veneluiska tulipaikkoineen.

Kulttuurimaisema vaihtuu kapeaksi ja kuusikkoiseksi metsäpoluksi. Noin 4 km päässä lähtöpaikasta voi tehdä pistoretken Monikkalahden rantaan. Siellä kulkijaa odottaa vaatimaton tulipaikka.

Heinämäen laen ja Kansalantien ylityksen jälkeen reitti laskeutumaan kohti Varissuota ja vaelluksen vaativimpia maasto-osuuksia. Lähes 2 km mittainen suo-osuus on kuljettavissa pääosin pitkospuita pitkin. Pitkosten kunto vaihtelee ja paikoin on myös märkiäkin kohtia, missä kengät kastuvat helposti. Suo-osuuden varrella on useita levähdyspenkkejä ja tunnelmaa onkin syytä pysähtyä maistelemaan ajan kanssa.

Varissuon jälkeen reitti etenee vanhassa sammaleisessa kuusikossa, kunnes saavutaan Taivalkodalle. Kodan omistaa ja sitä ylläpitää Varistaipaleen kyläyhdistys. Siistissä ja tilavassa rakennuksessa mahtuu yöpymään kahdeksan retkeilijää.

Seuraavat kilometrit kodalta Taivallahden kanavalle taittuvat joutuisasti osin hiekkateitä pitkin.

Kanavan alueella kannattaa vauhtia hidastaa, sillä kanava ympäristöineen on listattu valtakunnallisesti merkittäväksi rakennetuksi kulttuuriympäristöksi. Taivallahden kanava on osa Heinäveden vesistöreittiä, joka on yksi Suomen kansallismaisemista.

Pieniä hiekkateitä kiemurrellen saavutaan Palokin vesivoimalalle. Pian voimalan jälkeen reitti sukeltaa metsäisemmille osuuksille ja ylittää kauniin puisen kävelysillan, jonka jälkeen Lintulan luostariin on kuljettavaa enää reilun virstan verran.

Turvallisuus

• Lataa puhelimeen 112-sovellus
  • Lataa etukäteen GPX-tiedosto tai ota mukaan reittikartta.
  • Pieni EA-pakkaus suositeltavaa pitää mukana

Sijainti, saapuminen & pysäköinti

Joensuusta Kuopiontietä länteen noin 26 km, jonka jälkeen vasemmalle Varkaudentietä ja Vallantietä pitkin noin 35 km, josta oikealle Valamontielle. Valamontietä pitkin noin 4 km ja Juurikkasalmen ylittävän sillan jälkeen vasemmalle Valamon luostarin parkkialueelle.

Valamoon kulkee epäsäännöllinen bussiliikenne Joensuusta. Osa busseista ajaa Valamosta noin 4 km päästä. Bussiaikataulut kannattaa tarkastaa Matkahuollon sivuilta

Valamon luostarilta löytyy pysäköintipaikkoja.

Reittiohje

Reitillä on uusittu opasteet, joiden opasteväri on sininen. Reitti on suhteellisen hyvin opastettu, mutta varmuuden vuoksi kannattaa olla mukana gpx-tiedosto ja/tai reittikartta.

Välineet ja varusteet

• Sään mukainen varustus
  • Takki pysähdyksien varalle
  • Juomista ja evästä
  • Pitkospuupätkillä on paikoin soisempaa maastoa, missä kengät kastuvat helposti.

Vaativuusluokka

Matalin kohta

93 m

Kirjoittajan vinkit

• Valamon munkkiluostarilta on saatavissa ruokaa ja majoituspalveluita
  • Karvion ja Valamon munkkiluostarin välillä risteilee M/S Sergei
  • Tämä Valamo-Lintula -reitti on yhdensuuntainen, joten logistiikka kannattaa suunnitella omien mieltymyksien mukaan.