Pogostan kierros, Ilomantsi

Vaellus
GPX
Pogostan kierros on Ilomantsissa Pohjois-Karjalassa kulkeva 90 km pitkä vaellusreitti, joka tarjoaa harjumaisemia, rajakarjalaista kulttuuria ja sotahistoriaa.

Kuvaus

Pogostan kierros on pogostaa eli Ilomantsin kirkonkylää kiertävä reitti Taitajan taivalta, Rajan polkua, Susitaivalta ja Kulkijan polkua seuraillen. Suomen itäisimmässä kunnassa Ilomantsissa vesistöt, suot, metsät ja jääkauden muovaavat harjumaisemat tarjoavat kokemisen arvoisen elämyksen. Reitti kulkee upeissa harjumaisemissa, hiljaisilla salomailla ja käy välillä myös kylämaisemissa. Tämä pitkä rengasreitti kutsuu kulkijoita ihastumaan pohjoiskarjalaiseen luontoon. Reitillä on paljon helppokulkuista maastoa, mutta jyrkät harjunousut ja -laskut sekä kivikot nostavat ajoittain reitin vaativuustasoa.

Pogostan kierros on pitkä patikointiin ja maastopyöräilyyn soveltuva vaellusreitti, joka on merkitty maastoon oranssein merkein ja opastekyltein. Reitin varrella on useita laavuja, tulentekopaikkoja ja autiotupia sekä matkailu- ja majoituspalveluita. Kaikki taukopaikat, matkailuyritykset ja lähialueen reitit löydät myös karttapalvelusta

Pogostan kierrokselta matkaa voi jatkaa Särkkäjärven autiotuvalta Susitaivalta pitkin kohti Patvinsuota, josta matka jatkuu Karhunpolkuna Ruunaan kautta aina Teljoon asti. Yhdessä nämä kolme reittiä muodostavat noin 300 kilometriä pitkän vaellusreitistön.

Turvallisuus

• Otathan huomioon, että matkapuhelinyhteyksien kuuluvuudessa voi olla katvealueita.
  • Yleinen hätänumero: 112 (Lataa puhelimeesi myös maksuton 112 Suomi -sovellus).
  • Pidä ensiaputarvikkeita mukanasi.
  • Reitin varrella on joitakin hyvin vaativia kohtia, kuten jyrkkiä nousuja ja laskuja, jotka vaativat erityistä tarkkaavaisuutta ja voivat olla haasteellisia ison kuorman kanssa.
  • Ole varovainen - älä jätä tulta yksin. Viimeinen lähtijä, huolehdi että tuli on sammunut.
  • Avotulenteko metsä- tai ruohikkopalovaroituksen aikana sekä kovalla tuulella on kielletty.

Sijainti, saapuminen & pysäköinti

• Voit aloittaa matkan esimerkiksi Möhköstä, Petkeljärveltä tai Ilomantsista, josta lähtee 7 km pituinen yhdysreitti
  • Katso kulkuyhteydet Petkeljärven kautta: luontoon.fi/petkeljarvi
  • Ilmainen pysäköinti

Reittiohje

Voit aloittaa reitin esimerkiksi Petkeljärveltä, Möhköstä tai Ilomantsista Parppeinvaaralta, josta lähtee 7 km pituinen yhdyspolku reitille.

Taitajan taival 26 km (Tie 522 Hatuntie - Petkeljärvi)

Reitti lähtee Hatuntieltä, kääntyen Ilolinnantielle ja kulkien sitä pitkin, kunnes kääntyy polulle viistoon vasemmalle. Polku on teknisesti helppoa polkua. Reitti tulee hiekkatielle, jonka päästä reitti jatkuu suoraan leveälle polulle. Vasemmalla on Linnalammen laavu, josta voi ihailla upeita vesistömaisemia Koitajoen rannalla. Reitti jatkaa leveänä polkuna, kaartaa nousun jälkeen vasemmalle ja kulkee sitten Harjutien yli vasemmalle. Tästä alkaa kapea helppokulkuinen polku loivasti kumpuilevassa maastossa. Polulla tulee vastaan yksi jyrkkä hiekkainen lasku. Polun jälkeen reitti tulee Putkelantielle ja jatkaa hiekkatietä pitkin risteykseen, josta reitti kääntyy vasemmalle Karvilantielle. Reitti kulkee aluksi hiekkatietä. Y-risteyksessä reitti suuntautuu oikealle kohti harjua. Harju tarjoilee neulaspolkua välillä teknisemmässäkin maastossa. Jyrkkiä nousuja ja laskuja, kivikkoa ja hieman juurakkoakin.

Hiislammen laavu on Pogostan kierroksen ja Ilomantsin yhdysreitin risteyksessä. Polku jatkuu, kunnes menee tien yli. Tien ylityksen jälkeen reitti kulkee samanlaisissa harjumaisemissa, tarjoten edelleen nousuja, laskuja ja kivikkoa. Möhköntien ylityksen jälkeen maasto muuttuu teknisesti helpommaksi. Tetrijärven laavulta avautuu näkymät järvelle. Reitti jatkaa jyrkästi ylös harjulle (tämän voi kiertää kulkemalla oikealle kääntyvää polkua harjunousun sijaan). Välillä polku on leveää ja helppoa ja välillä hieman kapeampaa ja teknisempää. Reitillä on ajoittain kivikoita, joissa kulkiessa kannattaa olla varovainen. Keltasilmän laavulta avautuu jälleen hienot järvinäkymät molempiin suuntiin. Reitti jatkaa laavulta kohti Petkeljärven kansallispuistoa pääosin helpohkossa maastossa. Kansallispuiston alue tarjoaa upeaa vanhaa metsämaisemaa sekä pääosin helpohkoa tai keskivaikeaa polkua. Polulla on yksi haastavampi kivikkoinen osuus. Reitti kulkee aivan Petkeljärven luontotuvan tuntumasta, jossa voi halutessaan piipahtaa.

Rajan polku 14 km (Petkeljärvi - Möhkö)

Reitti kulkee hetken hiekkatietä, jolta reitti kääntyy vasemmalle polulle Kuikan kierrosta seuraillen. Tämä polku on aluksi helpohkoa kuljettavaa, mutta muuttuu harjulle noustessa kiviseksi ja vaativammaksi (tämän osuuden voi halutessaan kiertää jatkamalla hiekkatietä suoraan, oikealle polulle kääntymisen sijaan). Polun pohjoisosa voi etenkin keväisin olla veden alla matalissa kohdissa aivan Petkejärven rannassa. Reitti tulee tielle, jonka jälkeen polku kääntyy oikealle oikaisten polkua pitkin parkkipaikalle ja sitä kautta Möhköntielle. Reitti jatkaa päällystetyllä tiellä, jonka jälkeen kääntyy vasemmalle Rajavaarantielle hiekkatielle. Hiekkatie tarjoilee kumpuilevaa menoa, kunnes reitti tulee takaisin samalle tielle. Reitti kulkee Möhköntiellä vain hetken, kääntyen muutamien kymmenien metrien jälkeen vasemmalle metsään kapealle helpohkolle polulle. Polku ylittää metsäautotien ja jatkuu helpohkona hiekkatielle asti. Reitti jatkaa pitkin hiekkatietä ja kääntyy sitten oikealle helppokulkuiselle polulle. Polkuosuuden jälkeen reitti tulee jälleen hiekkatielle ja edelleen Möhköntielle Koitajoen ylittävälle sillalle.

Susitaipaleen eteläinen osa 24 km (Möhkö-Särkkäjärven autiotupa)

Möhkössä on tarjolla muun muassa majoitusta, kahvilapalveluita ja museo. Möhkön jälkeen matka jatkuu pitkin Susitaivalta, joka kulkee vaihtelevassa kangas- ja suometsämaastossa tarjoten ajoittain upeita harjumaisemia. Reitin alkuosaa tahdittaa helpohkon polun ja hiekkatien vuorottelu. Möhköntieltä reitti kääntyy ensin vasemmalle Jokivaarantielle, josta se kääntyy ensimmäisestä risteyksessä oikealle ja jatkuen sitten edelleen oikealle polulle. Polku kulkee Viinivaarantien yli ja nousee samalla loivasti ylämäkeen. Metsästä polku poikkeaa välillä hiekkatielle ja kulkee sitä pitkin kääntyen sitten vasemmalle. Polku on suurimmaksi osaksi helpohkoa. Reitti tulee Korkeakankaantielle ja kääntyy sitten vasemmalle. Reitti kulkee helpohkolla polulla ja muutaman suon läpi pitkoksia pitkin. Reitti tulee hiekkatielle, jota pitkin reitti jatkaa hetken ja kääntyen sitten taas vasemmalle polulle. Tämä osuus on alussa polkua, jonka jälkeen tulee kallioinen jyrkkä kohta, joka voi olla etenkin suuren kuorman kanssa hieman haastava. Tämän jälkeen reitti jatkaa pitkoksia pitkin. Reitti kulkee teitä pitkin, kääntyen sitten vasemmalle leveälle polulle. Reitti tulee tienristeykseen (tästä risteyksestä voi halutessaan kääntyä oikealle ja käydä katsomassa Öykköstenvaaran sotahistoriallista aluetta, jossa on myös katoksellinen tulipaikka ja käymälä). Varsinainen reitti kääntyy hiekkatieltä kuitenkin vasemmalle. Reitti kääntyy oikealle polulle ja alkaa nousta kohti harjua. Harjulla on myös vaativampia kivikkoisia kohtia, mutta myös helpohkoa ja keskivaativaa polkua. Kapealla harjulla kulkiessaan voi samalla ihailla kauniita järvimaisemia. Polku kulkee edelleen kumpuilevissa harjumaisemissa.

Pohjoisen Pitkäjärven autiotuvalle voi poiketa polkujen risteyksessä oikealle rannan suuntaisesti, varsinaisen reitin noustessa vasemmalle ylös. Varsinainen reitti jatkaa harjumaastossa vielä hetken ja laskee sitten jyrkästi alas. Reitti jatkaa edelleen polulla ja muuttuu kohta hiekkatieksi. Tässä kohtaa reitti kulkee tietä pitkin, kääntyy vasemmalle tielle jatkaen sitä pitkin kääntöpaikalle asti, josta reitti jatkaa metsään polulle. Polku on helpohkoa tai keskivaativaa varvikon reunustamaa polkua. Reitti kulkee tien yli ja saapuu Kontiovaaralle, jossa polkujen risteyksessä reitti jatkaa vasemmalle, kun taas oikealle kääntyvän polun varressa sijaitsee Kontiovaaran laavu. Reitti laskee Kontiovaaralta alas polkua pitkin, kulkee hiekkatien yli ja jatkuu kohti Kivilampia. Polulla on joitakin pitkospuuosuuksia, mutta pääosin polku on helpohkoa kuljettavaa. Kivilammilta reitti kulkee pitkospuusillan yli jatkaen sitten edelleen ajoittain pitkostetulla polulla. Reitti tulee Kivilammentielle, josta reitti jatkaa oikeaan ja risteyksestä vasemmalle hiekkatietä pitkin. Reitti jatkuu hiekkatietä pitkin kaartaen lopulta oikealle tielle ja sitten nopeasti vasemmalle polulle kohti harjua. Harjulle nousu on jyrkkä ja paikoin hiekkainen. Harjulla kulkeva polku on pääosin helpohkoa kuljettavaa. Kapea harjupolku tarjoaa kaunista harjumaisemaa soiden ja lampien kaunistaessa maisemaa harjun molemmilla puolilla. Reitti laskee harjulta jyrkästi alas hakkuuaukealle, josta polku jatkuu taimikossa kulkien Särkkäjärven autiotuvalle.

Harjulta lasku on jyrkkä. Laskun jälkeen reitti kulkee kosteassa maastossa, joten vedenpitävät kengät voivat olla tarpeen. Särkkäjärven autiotupa on jyrkähkön pienen laskun jälkeen heti Särkkäjärven rannalla.

Kulkijan polku 24 km (Särkkäjärven autiotupa-Hatuntie)

Kulkijan polku yhdistää Susitaipaleen eteläisen osan Taitajan taipaleeseen kulkien pääosin hiekkateitä ja helppoja polkuja pitkin. Särkkäjärven autiotuvalta reitti jatkuu hiekkatienä ja kääntyy risteyksestä ensin oikealle hiekkatielle ja sitten vasemmalle muuttuen poluksi. Metsästä reitti tulee metsäautotielle jatkaen sitä oikealle Leppärinteentielle saakka. Sitä reitti kääntyy oikealle ja heti vasemmalle metsään. Reitti kulkee läpi koivikon, kääntyen sitten oikealle leveälle polulle jatkaen sitä suoraan Viinivaarantielle asti. Reitti kääntyy vasemmalle ja jatkaa Viinivaarantietä pitkin, kunnes kääntyy oikealle metsäautotielle ja hetken kuluttua taas oikealle heinikkoiselle polulle. Polku kääntyy oikealle hiekkatielle ja jatkaa sitä, kunnes kääntyy vasemmalle Viinivaarantielle. Viinivaarantieltä reitti kääntyy vasempaan Pyytallintielle. Tämä osuus on laskuvoittoinen, kunnes tie nousee kääntöpaikalle hieman ylös ja kääntyy sitten alas vasemmalle. Hiekkatien varressa on Kiieskankaan laavu. Matka jatkuu edelleen hiekkatiellä, kunnes reitti kääntyy oikealle metsäautotiemäiselle polulle. Kääntöpaikan päädystä alkaa kapea varvikkojen reunustama polku. Reitti tulee hetkeksi hiekkatielle, jatkaen sitä vasempaan. Reitti jatkaa kääntöpaikan oikeaa laitaa ja kääntyy oikealle viistoon metsään. Tämä pätkä on kapeaa polkua. Polku kaartaa vasemmalle ja eteen avautuu suora polku loivasti laskien ylittäen pienen tien ja jatkaen edelleen suoraan. Tällä osuudella on muutamia ojia, joiden yli kulkee hyväkuntoinen pieni lautatasanne. Matka jatkuu edelleen metsässä hetken, kunnes tulee hiekkatielle. Hiekkatietä reitti jatkaa Hatuntien yli polulle. Reitti jatkaa hiekkatietä, kunnes kääntyy oikealle Hatuntielle. Hatuntien varressa on Kallioniemen sotamuistomerkki. Reitti jatkaa vielä hetken Hatuntietä, kunnes kääntyy Ilolinnantielle, josta alkaa reitti jatkuu Taitajan taipaleena.

Välineet ja varusteet

• Kartta ja/tai GPX-jälki laitteessa (reitti on merkattu maastoon oranssein maalimerkein)
  • Säänmukainen vaatetus ja varusteet

126 m

Kirjoittajan vinkit

• Tutustu Retkietikettiin
  • Noudatamme roskatonta retkeilyä - Vie roskat mennessäsi ja pidä luonto puhtaana.